Nyomtatott marketingeszközök a 21. században
Bár a digitális marketing kétségkívül domináns szerepet tölt be a mai világban, a nyomtatott marketingeszközöknek továbbra is megvan a maguk helye. Sőt, jól megválasztva és célzottan használva ezek az eszközök akár sokkal nagyobb hatást is el tudnak érni, mint egy online kampány. A kulcs: tudni, hogy mikor, mit és hogyan használjunk. Ebben az útmutatóban bemutatjuk a három legismertebb nyomtatott marketingeszközt, a szórólapot, a prospektust és a katalógust, és segítünk eligazodni abban, mikor melyikhez nyúlj, hogy a legtöbbet hozd ki a kommunikációdból.
A szórólap az egyik legismertebb és leggyakrabban alkalmazott offline eszköz, ami elsősorban akkor működik jól, ha gyorsan és hatékonyan szeretnél eljuttatni egyetlen, jól körülhatárolt üzenetet a célcsoportodhoz. Egy esemény, akció, nyitás, új szolgáltatás tökéletes apropó arra, hogy szórólapot készíts. A szórólap lényege a tömör, lényegre törő kommunikáció. Ez nem az a műfaj, ahol oldalakon keresztül sztorizol, itt minden másodperc számít. Egy figyelemfelkeltő cím, erős vizuális világ, rövid szövegek és egy egyértelmű cselekvésre ösztönzés: ezekkel tud működni igazán. Ideális választás például, ha helyi rendezvényt szervezel, új üzletet nyitsz, vagy egyszerűen csak meg szeretnél jelenni egy új piacon.
A prospektus már egy lépcsőfokkal magasabb szintű kommunikáció. Általában több oldalas, hajtgatott kiadványról van szó, amiben részletesebben bemutatod a cégedet, szolgáltatásaidat vagy akár termékportfóliódat. Ez a műfaj már nem az utcán osztogatós, hanem sokkal inkább kézből kézbe adós, vagy éppen személyes találkozókon, kiállításokon, tárgyalásokon átnyújtott kiadvány. A prospektus jó választás például akkor, ha komplexebb ajánlatod van, és szeretnéd benne részletesebben is elmagyarázni, mit csinálsz, hogyan dolgozol, miben különbözöl másoktól. Ugyanakkor vizuálisan itt is érdemes erősre tervezni: jó fotók, jól strukturált tartalom, és persze egy erős vizuális arculat elengedhetetlen. A prospektus nemcsak informál, de pozicionál is. Ha professzionálisan néz ki, az ügyfél automatikusan komolyabb partnerként fog rád tekinteni.
A katalógus a legterjedelmesebb kiadványtípus, amit leginkább akkor érdemes használni, ha sok terméked vagy szolgáltatásod van, és azokat részletesen szeretnéd bemutatni. Tipikusan ilyenek például bútoráruházak, divatmárkák, ipari cégek vagy éppen a szolgáltatóközpontok, ahol kategóriákra bontva, képekkel, leírásokkal, árakkal és technikai adatokkal lehet dolgozni. A katalógus nemcsak elad. Információs eszköz is, mert segít az érdeklődőnek eligazodni a választékban, és már azelőtt bizalmat épít, hogy bárki felvenné veled a kapcsolatot. Fontos, hogy a katalógus ne csak egy „adatbázis” legyen, nyomtatott formában. A dizájn, az áttekinthetőség és a felhasználói élmény itt is kulcstényező. Egy jól strukturált, minőségi kivitelezésű katalógus akár hosszú hónapokon keresztül ott lehet az ügyfél asztalán vagy polcán, és folyamatosan emlékezteti arra, hogy te vagy az, akitől vásárolni érdemes.
Mindhárom eszköz más célt szolgál, más mélységben kommunikál és más célcsoportot szólít meg. A szórólap gyors, direkt és olcsó. A prospektus informatív, bizalmat épít és imázst közvetít. A katalógus átfogó, részletes és hosszú távú eszköz. A siker kulcsa az, hogy mindig tudd, milyen szinten tartasz az ügyfélkapcsolatban, és ahhoz igazítsd az eszközt. Ha jól választasz, ezek a papíron születő marketingeszközök olyan hatást tudnak elérni, amit digitálisan csak sokkal drágábban és körülményesebben lehetne elérni. A nyomtatott marketing nem a múlt, csak jól kell használni.