Székhelyváltás és székhelyszolgáltatás
A cégmódosÃtás és székhelyváltás egy összetett jogi és adminisztratÃv folyamat, ami igen sok ügyintézést igényel. A cég hivatalos cÃmének megváltoztatása nemcsak bejelentési kötelezettségekkel jár, hanem számos egyéb jogi, könyvviteli és operatÃv következménye is van. Amennyiben a cég szerzÅ‘dése vagy alapÃtó okirata tartalmazza a székhely megjelölését, ennek módosÃtása is szükséges, amit a társasági szerzÅ‘dés vagy az alapÃtó okirat változtatásával lehet végrehajtani. A döntést a legfÅ‘bb szervnek kell meghoznia, ami az adott cégformától függÅ‘en lehet a taggyűlés, a közgyűlés vagy az egyszemélyes tulajdonos határozata.
A székhelyváltás bejegyzéséhez szükséges a változásokat tartalmazó társasági szerzÅ‘dés módosÃtásának elkészÃtése és ügyvéd általi ellenjegyzése. KötelezÅ‘ a változások bejelentése a cégbÃróságnak, amit elektronikus úton kell megtenni. Az eljáráshoz szükséges dokumentumok közé tartozik az ügyvéd által ellenjegyzett társasági szerzÅ‘dés módosÃtása, az érintett szervek határozata a székhelyváltásról, és az új székhely használati jogcÃmét igazoló dokumentum. Ha a székhely saját tulajdonú ingatlan, akkor az ingatlan tulajdoni lapját kell csatolni, mÃg bérelt ingatlan esetén a bérleti szerzÅ‘dés vagy a tulajdonos hozzájárulása is szükséges.
Fontos, hogy a cégbÃrósághoz történÅ‘ bejelentést követÅ‘en a székhelyváltozás a cégjegyzékben is módosÃtásra kerül, és az errÅ‘l szóló határozatot a cégbÃróság megküldi a hatóságoknak, Ãgy például a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak (NAV). Ugyanakkor az egyéb hivatalos szerveket és partnereket, például bankokat, biztosÃtókat, ügyfeleket, beszállÃtókat és más szerzÅ‘déses partnereket külön kell értesÃteni.
A székhelyváltásnak adózási vonzatai is lehetnek, például ha a cég más településre költözik. Ebben az esetben az iparűzési adó összege is változhat, mivel az önkormányzati adóhatóságok külön szabályokat alkalmazhatnak. A helyi adók mellett érdemes ellenőrizni az esetleges egyéb engedélyeket is, amelyeket a székhely megváltoztatása érinthet.
Érdemes idÅ‘ben megszervezni a postai szolgáltatások átirányÃtását, a cég hivatalos dokumentumainak (például számlák, szerzÅ‘dések, névjegykártyák) frissÃtését, és a munkavállalók, ügyfelek és beszállÃtók tájékoztatását. Ha a cég honlapján vagy egyéb online platformjain szerepel a székhely cÃme, ezeket is naprakésszé kell tenni.
Amennyiben a vállalkozás székhelyszolgáltatást vesz igénybe, akkor fontos ellenÅ‘rizni, hogy az adott szolgáltató megfelel-e a jogszabályi követelményeknek. A székhelyszolgáltatás igénybevételét külön dokumentációval kell igazolni, és a cégnek biztosÃtania kell, hogy az új székhelyen elérhetÅ‘ek legyenek a szükséges üzleti és jogi dokumentumok.