Tehetséges fiatalok szorulhatnak ki a felsőoktatásból
A kormány társadalmi viták kereszttüzében  a középfokú és felsÅ‘fokú oktatás jelentÅ‘s átalakÃtására készül. A felsÅ‘oktatási stratégia véleményezésében november óta a Magyar Tudományos Akadémia is részt vesz. Lovász László, az MTA tavaly megválasztott elnöke  az év elején több észrevételt is megfogalmazott  a felsÅ‘oktatási koncepcióval kapcsolatban. A jeles matematikus szerint annak, hogy Magyarország hiányzik a nemzetközi élvonalból, nem csupán financiális okai vannak.
Akadémiai oldalról többen is nyomatékos állásfoglalásokat tettek az iskolázottság védelmében: megjelent egy tanulmány, Ön pedig interjút adott a Népszabadságnak. Miért volt ez az egyidejű megnyilvánulás?
– Ismerem a Közgazdaságtudományi Intézet tanulmányát, de a megnyilvánulásunk egymástól független volt. Én annak kapcsán nyilatkoztam, hogy a felsÅ‘oktatással foglalkozó koncepció az Å‘sz során készült el, és azt az Akadémia véleményezte. Úgy gondolom, hogy egy ilyen fontos kérdésben szükséges, hogy a széles közvélemény is értesüljön azokról a vitákról, amelyek az átalakÃtással kapcsolatban zajlanak. Hozzáteszem: alapvetÅ‘en örülök annak, hogy elkészült a felsÅ‘oktatási koncepció. Nem kritizálni akarunk, egyszerűen csak minél szélesebb körű egyeztetést folytatni a felsÅ‘oktatás jövÅ‘jérÅ‘l. Fenntartom, hogy több diplomásra lenne szükség, és jelentÅ‘sen emelni kellene a felsÅ‘oktatás finanszÃrozását – a GDP 0,5 százalékáról legalább az 1 százalékára – ahhoz, hogy Magyarország hosszú távon versenyképes legyen.
Korábban emlÃtette, hogy egy hétvégéjük volt a stratégia véleményezésére. Múlt hétfÅ‘i kiállását követÅ‘en pénteken egyeztettek a felsÅ‘oktatási államtitkárral. Ez mennyiben tekinthetÅ‘ elÅ‘relépésnek?
– Én mindenképpen annak tekintem. Megállapodtunk abban, hogy rendszeresen fogunk konzultálni, hiszen az Akadémiának a felsőoktatás több szempontból is létfontosságú: egyrészt az MTA tagjainak többsége oktat a felsőoktatásban, másrészt onnan jön az utánpótlás is, amely 10-20 év múlva meghatározza helyünket a nemzetközi tudományos versenyben.
Önök szerint melyek a felsőoktatási koncepció leginkább egyeztetésre szoruló pontjai?
– Az elvi célkitűzések tekintetében nincs különösebb vitánk a minisztériummal. Vannak megvitatandó kérdések, például a kancelláriarendszerrel kapcsolatosan, amelynek működésére számos országban találunk példát, és azt látni, hogy a kancellár mindenhol meghatározott hatáskörrel rendelkezik, azaz csak nagyon korlátozottan folyik bele az egyetemek szakmai munkájába. Ezen a ponton örömmel láttam volna több biztosÃtékot arra, hogy az egyetemek szakmai vezetése megÅ‘rizheti mozgásterét.
Különösen, hogy nálunk komoly átalakÃtásokat kell lemenedzselni, melyekben félÅ‘, hogy fÅ‘ként a fenntartói szempontok, esetleg lobbiérdekek fognak dominálni, tekintve, hogy a felsÅ‘oktatás állami finanszÃrozása nem nÅ‘. Mennyiben jelent garanciát, ha sikerül az intézmények szakmai önállóságát formálisan biztosÃtani?
– Nehéz élesen szétválasztani a pénzügyi és szakmai vonatkozású döntéseket, különösen olyan kérdésnél, hogy milyen kutatások, milyen szakok vagy képzési formák kapjanak támogatást. Megalapozott az intézmények sokat emlegetett profiltisztÃtása, de valójában minden azon múlik, hogy adott esetben mennyire tud a rektor és a kancellár együttműködni.
Mi a véleményük a felsőoktatási intézmények kategorizálásáról tudományegyetemek, alkalmazott tudományok egyetemei, azaz főiskolák, valamint közösségi főiskolák szerint?
– Indokolt a struktúraváltás, hiszen a közösségi fÅ‘iskolák – amelyekre szintén van külföldi precedens – képzési célja jól körülÃrható, a helyi munkaerÅ‘piac igényeinek megfeleltethetÅ‘, és elválasztható az egyetemi szintű képzésektÅ‘l. A tartalmi kérdésekrÅ‘l is érdemes lenne párbeszédet folytatni, hiszen a nyelvtudás vagy a jogi és közgazdasági alapismeretek, melyek a mai középiskolákban természetes módon nem sajátÃthatók el, okvetlenül szükségesek akár a közszférában, akár a vállalkozói szférában való munkavállaláshoz. A meglévÅ‘ szakok, akár gazdasági képzések átalakÃtásakor érdemes lenne ezt is figyelembe venni.
Ön régebben felvetette az egyéves alapozó év gondolatát is, bár ez nincs benne a koncepcióban.
– Tapasztalataim szerint a tizennyolc éves érettségizettek nagy része nem tudja még, hogy mi akar lenni, és azt sem, hogy mit is takar egy-egy szak valójában. Nem véletlen, hogy az amerikai oktatási rendszerben az első egyetemi évben egy általános képzésben vesz részt a diák. Eközben ismerkedhet a különböző szakterületekkel, és a következő évben választ szakot, de az sem kizárólag egy szűk területre korlátozódó képzés. Az egész rendszer sokkal átjárhatóbb, amit a magam részéről szimpatikus megoldásnak tartok.
A hazai rendszer átalakÃtása miként illeszkedik a bolognai rendszerbe? Az elitképzés elkülönÃtése mennyire garantálja a tudósutánpótlást?
– Úgy gondolom, hogy bármilyen változtatás üdvözlendÅ‘, ami a jelenlegi rendszert sokszÃnűbbé, nyitottabbá teszi, esetleg több lehetÅ‘séget ad diákok nemzetközi cseréjére. A bolognai rendszer gondolata nem rossz, de a bevezetése átgondolatlan volt. Értelmesebb lenne, ha a hároméves alapszak után akár pályamódosÃtás is lehetséges lenne, és a képzés nem csupán a korábbi ötéves szakok kettébontásáról szólna. Egy elméleti fizikus például miért ne mehetne át mérnökképzésre?
Ami a tudósutánpótlást illeti, ha valóban leszűkÃtik az érettségizÅ‘k, illetve a felsÅ‘oktatásba felvettek számát, akkor nagyon sok tehetséges fiatal kiszorul a felsÅ‘oktatásból, és az egyetemi elitképzésnek is jóval kisebb lesz a merÃtése. Az viszont üdvözlendÅ‘, hogy a jövÅ‘ben a kutatási támogatásokat nem egyetemek, hanem kutatócsoportok kapnák, mert Ãgy a diákokat is nagyobb számban lehetne bevonni a kutatásokba.
A minőségi felsőoktatáshoz pénz kell, de nálunk az állam szűkmarkú, az állampolgároknak pedig nincs pénze. Hogyan lehet ilyen helyzetben a nemzetközi élvonalba kerülni?
– Egyik oldalról politikai akarat kérdése, hogy mennyit szán az állam az oktatásra. Az USA-ban, ahol fizetÅ‘s felsÅ‘oktatás van, az egyetemek bevétele egyenlÅ‘ arányban oszlik meg a tandÃjak, adományok és a tudományos kutatások támogatása között. Nálunk ez utóbbit lehetne leg-inkább növelni. Hozzáteszem, a nemzetközi tudományos vérkeringésbe való bekerülésünket nem csupán financiális, hanem adminisztratÃv vagy akár nyelvi nehézségek is akadályozzák. Ilyen az akadémiai kutatók közalkalmazotti státusza, a habilitációs procedúrák vagy a magyar nyelven zajló mester- és doktori képzések. Mindennek következtében a diákjaink és oktatóink jelentÅ‘s számban járnak ki külföldre, viszont kevés külföldi jön hozzánk. Az elvándorlás megállÃtásában pedig nem kis szerepe lehetne olyan támogatásoknak, mint az MTA pályakezdÅ‘ és arra érdemes kutatókat segÃtÅ‘ Lendület programja.
Nemrégiben felállÃtották a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatalt, melynek élén az Ön elÅ‘dje, Pálinkás József áll. Az NKFIH-hoz került az uniós és kormányzati források zöme, köztük az OTKA és az innovációs alap is, és a kormány bejelentette, hogy a GDP 1,3 százalékáról 1,8 százalékra emeli a kutatási-fejlesztési ráfordÃtást. Vajon mennyire képes egy kormányhivatal a vállalati, akadémiai és egyetemi kutatói szféra hatékony együttműködését és a pénzügyi átláthatóságot megteremteni?
– Nagyon remélem, hogy sikerül. Az alapkutatásokat támogató OTKA miatt voltak aggodalmak, de ha valóban megmarad az eddigi elbÃrálási rendszere, illetve ha azt kiterjesztik a jóval nagyobb volumenű alkalmazott és innovációs kutatások támogatására is, az már óriási elÅ‘relépést jelentene az átláthatóság felé. Az alapkutatások és alkalmazásaik között Ãgy erÅ‘sebb kapcsolatot is létre lehetne hozni. A támogatások összehangolásában a kormányhivatalnak kulcsszerep jut, de a részletek kidolgozásában az MTA is részt vesz.
Mi lesz vajon a bölcsész- és társadalomtudományok sorsa, amelyeket a felsÅ‘oktatási fejlesztési stratégia meg sem emlÃt?
– MeggyÅ‘zÅ‘désem, hogy a bölcsészet- és társadalomtudományok nélkülözhetetlenek az európai integráció folyamatában is, a különbözÅ‘ kultúrájú, jogi és gazdasági berendezkedésű országok együttélésében. NehezÃti a helyzetet, hogy a humán tudományok kevésbé rendelkezhetnek objektÃv minÅ‘sÃtési kritériumokkal, Ãgy teljesÃtményük megÃtélésében könnyebben érvényesülhetnek politikai vagy egyéb szempontok is.
A statisztikák szerint a humán végzettségűek elhelyezkedési mutatói nem rosszabbak, mint a reál végzettségűeké. Ön azt mondja, hogy sokkal több diplomásra lenne szükség, és a mai világban való boldoguláshoz az érettségi alapkövetelmény. A szakmunkások esetében nem lenne elég egy szÃnvonalas általános iskolai képzés is?
– A technológiai fejlÅ‘dés olyan gyorsan halad elÅ‘re, hogy az érettségit nélkülözhetetlennek tartom. Ez biztosÃt olyan általános ismereteket és képességeket, amire aztán megfelelÅ‘ életkorban a korszerűsÃthetÅ‘ szaktudás felépÃthetÅ‘. Informatika, nyelvtudás, pénzügyi és egyéb alapismeretek nélkül a szakmunkások sem tudnak boldogulni, a megszerzett specifikus tudás ugyanis rohamtempóban avul el.
Az általános tudás még a felsőoktatásba belépőknél is hiányos…
– Igen, még az ELTE-n is azt lehet látni, hogy nem a fiatalok képességeivel, hanem a felkészültségével van baj. Nekem például óriási szerencsém volt, mert a Fazekas Gimnázium matematika tagozatos osztálya rendkÃvül inspiráló közeget jelentett. A matematikaoktatásnak hazánkban komoly hagyományai vannak, amelyekre érdemes lenne támaszkodni. Módszertani fejlesztéseket az Akadémia is támogat, de az oktatás szÃnvonalát, a tudás értékét alapvetÅ‘en a tanárok megbecsültsége határozza meg.
Forrás: hetek.hu